Kuddbollakurs

I lördags var jag och Gunilla på en kuddbollakurs hos Ingegärd i Broddbo, 
Vi som var med på kursen är med i Sala Slöjd och Hantverksförening. 
Kursen började kl 09.00 och slutade vid femtiden.

Man tager en ram med en massa spikar runt om, sedan börjar man linda garn vågrät och lodrät runt spikarna, när man lindat klart knyter man ihop trådarna där de korsar varandra sedan skall trådarna klippas av, det var lite läskigt att klippa man får inte klippa av de nedersta trådarna.

Lite bilder


Så här ser ramen ut, min var 30x30 cm.
Här har jag lindat botten platta och stödtrådar.



Så här ser det ut efter ett varv.



Färdigtlindat. Det tar tid.



Här har jag börjar knyta knutarna, hårt skall de dras. 



Jag drog hål i skinnet, nån fick en ordentlig blåsa.
När jag kom hem hade jag värk o både hand och arm, smorde med MSM.



Här har jag börjat klippa av garnet mellan knutarna. 



Färdigklippt.
Nu skall det ångas så att bollarna bollar till sig.



Här har det ångats och putsats på bollarna, min är inte färdigputsad.




 Kaffe med dopp två gånger samt sopplunch med kaffe och chokladtårta.



Ingegärd visar Helena hur man knyter knutarna.




Full koncentration.



Några exempel på hur man kan montera bollarna.

En mycket givande lördag.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0